piątek, 2 listopada 2012

Pytania na rozmowie rekrutacyjnej

Dostałam pytanie od jednego z czytelników i postanowiłam na nie odpowiedzieć, a przy tym choć trochę pomóc :)

"Szukam pracy, będzie to moja pierwsza praca.
Jakich pytań się spodziewać?"

A więc odpowiadam. :-)
Nie wiem jakie masz wykształcenie, ani jaką szkołę skończyłeś/aś, ale jest pewien schemat rozmów, i pytania, które pojawiają się w co drugiej rozmowie.
Oczywiście pytania zależą też od stanowiska o jakie się ubiegasz.
Jeżeli aplikujesz do działu sprzedaży to na pewno dadzą Ci do odegrania jakąś scenę sprzedażową, lub negocjacyjną. Będą na pewno chcieli wiedzieć, dlaczego aplikujesz na to stanowisko, dlaczego akurat sprzedaż?. Twoje mocne strony/ słabe strony. Co byś zrobił np. w stresowej sytuacji, kiedy klient zachowuje się niegrzecznie?, jak radzisz sobie ze stresem?.
Jeżeli składasz do działu IT, na pewną będą sprawdzać Twoją wiedzę, z tego zakresu.
Uważnie patrz co jest napisane w ogłoszeniu na które aplikujesz. Jeżeli jest wymagana bardzo dobra znajomość MS Office to duże prawdopodobieństwo, że będą sprawdzać znajomość Excela, Worda, lub Pointa - skoro na przykład będzie trzeba przygotowywać prezentację.

Kolejną sprawą jest język, skoro w ogłoszeniu wymagana jest bardzo dobra znajomość lub biegła, nastaw się na to, że mogą przeprowadzić z Tobą krótką rozmowę po angielsku, zwłaszcza kiedy aplikujesz do międzynarodowej firmy.

Na stanowiskach wymagających kreatywności, sprawdzić mogą jak bardzo kreatywną i twórczą osobą jesteś. Czyli może być jakiś przedmiot, który będzie trzeba opisać w sposób marketingowy.
Czyli tak żeby zareklamować ten produkt.

Oprócz tego przygotuj się też na pytania: Dlaczego to Ty jesteś dobrą osobą na to stanowisko ?, Kim chcesz być za 5 lat?, Co możesz zaoferować firmie, jakie korzyści?

Jeżeli chodzi o doświadczenie a chyba go nie masz, skoro to będzie Twoja pierwsza praca :-) to nawet jakiekolwiek doświadczenie nawet praca letnia - dorywcza dobrze będzie wyglądać w CV.
Więc jeżeli takową masz napisz to.

I pamiętaj. To Ty na rozmowie stawiasz warunki. Trzeba być pewnym siebie i widzieć co się chce. Pod żadnym pozorem nie godzić się na bezpłatne dni próbne, ani tym bardziej tygodnie, bo znam też takie przypadki. Moja znajoma pracowała tydzień za darmo, a potem jej podziękowali.
Jeżeli pracodawca zaproponuje Ci zarobki rzędu 1300-1500zł śmiało zapytaj się " Jak Pani/Pan wyobraża sobie utrzymać się za te pieniądze?" (kwotę dopasuj do kosztów utrzymania w mieście, w którym żyjesz)

Powodzenia w szukaniu pracy :-)
mam nadzieję, że trochę pomogłam.

Pozdrawiam.

3 komentarze:

  1. Wszystko pięknie ładnie opisane zgadzam się z tym co mówisz ... można się spodziewać wszystkiego na rozmowach. Powiem jedno co powinno być a NIE JEST!!!

    1. Pracodawca nie ma prawa pytać się o zarobki tylko je proponować
    2. Nie ma prawa się pytać czy planuje Pan/Pani dzieci - bo to nie jego sprawa

    Co do pkt 1. Niestety jest inaczej i żyjemy w takich czasach że jak się krzyknie za dużo to patrzą się jak spod byka. Żeby przeżyć bo już brakuje na xxx bierzemy co dają czyli najniższą krajową. Niestety np. w UP, Policji pensje zaczynają się od 1500 brutto a potem staż itd. i kończy się na 1800 brutto a co to w tych czasach ... :(

    Co do 2 pkt. to raz na rozmowie jeden Pan zapytał mnie o stan cywilny rzecz jasna normalne bo i tak w Papierach to się zaznacza. Lecz pytanie co do mojej przyszłości jak widzę pracę w tej firmie po godzinach jak będę miał małe dziecko i nie będę go widział czasem i 3 tyg. i wypytywanie o rodzinę już mnie podminowało więc - na to pytanie odpowiedziałem że jest to moja sprawa a pan jest bezczelny. Gostek się zmieszał i przeprosił po czym odpowiedział że jest chce na wstępie obrzydzić tą pracę by każdy kto się zatrudni był pewien co go czeka :P. Swoje zaś zachowanie określił jako bezczelne. Ale uwierzcie mi nie chodzi mi o samego gostka za tą bezczelność i otwartość bo takie osoby i rozmowy lubię przynajmniej wiadomo czego można się spodziewać.


    Zaś nie pozwólcie wchodzić im w wasze życie prywatne bo to jest poniżej Pasa i raczej kariery w takiej firmie nie zrobisz albo nie popracujesz jak źle odpowiesz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z dziwnych pytań i dziwnych odpowiedzi na rozmowach kwalifikacyjnych:

    1. "Jaki ma Pani znak zodiaku?"
    - "Rak"
    "Oooo rak... a nie... to nie nadaje się Pani do tej pracy w ogóle"
    (rozmowa na sprzedawcę w sklepie z ekskluzywnymi garnkami i filiżankami za 100 zł ;/ )

    2. "Czy ma Pani konto na facebooku?"
    - "Nie mam, a dlaczego Pan pyta o to?"
    "A tak pytam, bo wyznajemy zasadę, że kto nie ma konta na facebooku jest aspołeczną osobą i nie będzie w stanie zaklimatyzować się w naszej firmie"

    (nie pamiętam już jaka to była firma, ale filozofię zatrudniania mieli bardzo głęboką.. hm.. :P )

    3. "Co Pani lubi robić w wolnym czasie?"
    "Lubię śpiewać"
    "Trzeba było iść do XFaktora" :D

    (w tej firmie akurat mnie zatrudnili :P )


    OdpowiedzUsuń
  3. No znalazłem odpowiedź na wcześniej zadane pytanie.
    Dziękuję.
    W tej chwili czekam na rozmowę w Poczcie Polskiej, czego się spodziewać?
    Najgorsze jest to, że to praca na 0,5 etatu.

    OdpowiedzUsuń